Focus is herkenbaarheid

een laptop vol met sticky notes

Afgelopen week sprak ik Erik, toffe gast. Hij spreekt honderd uit over zijn project en wat hij allemaal doet. Hij kwam bij mij met de vraag: 'Hoe kan ik mijn werk uitbouwen en meer werk voor een ander doen?'

Ik vertel je zijn verhaal
Hij heeft een prachtig groot oud pand die hij duurzaam verbouwt. Met restmaterialen bouwt hij aantrekkelijke en toekomstbestendige appartementen voor expats en studenten. En nu vertel ik in één zin waar hij honderden woorden voor nodig heeft.

Waarom
Ja, Erik heeft honderd woorden nodig omdat hij niet in een hokje gestopt wil worden. Het liefst doet hij álles voor iedereen. Hij heeft een vrije geest en krijgt kippenvel als hij maar één ding kan doen. Dat voelt als afvlakking van zijn expertise want hij kan veel en is zóveel meer. Erik is echt een creatieve generalist. Prachtig om te zien! Hij kan werkelijk álles, zelfs vliegen. (Ja echt, hij was vroeger piloot).

Okay, terug op zijn vraag
Hoe kan hij zijn bedrijf uitbouwen? Ik zeg: 'Zorg ervoor dat je herkenbaar bent en focus hebt op wat je wilt. Ja, dat klinkt lekker kort. Weet je, ik zal het je uitleggen door het beeldend te maken.

Metafoor
Als voorbeeld nam ik een grote kan, gevuld met water. Ik verdeel die kan over 10 glazen en in alle glazen zit een beetje. En dan opnieuw. Ik pak een volle kan met water en ik vul één glas met water dan is deze vol. Zó vol dat je nog water overhoudt om uit te delen en te verspreiden waardoor anderen ook water hebben.
Ik ga nu het water vervangen door jouw energie. De energie die je steekt in een project of jouw coachpraktijk of je passie. Verdeel je de energie in kleine beetjes dan komt deze nergens aan en maak je geen impact. Doe je één ding dan gaat alle energie daarnaartoe en kan je wel impact gaan maken.

Focustip
Zorg voor focus. Kies voor één ding; één methode, één klantengroep, één projectidee. Enne, werkt het niet voor je, kies dan een andere, wees daar niet te moeilijk in. Beter kiezen en dat je er met al je energie voor gaat, dan je energie verspreiden en van alles een beetje doen.

Herkenbaarheid
Dit zal je meteen helpen aan je herkenbaarheid. Andere mensen kunnen jou gaan helpen omdat ze snappen wat je doet. En bij Erik is het dan zo, dat een projectontwikkelaar met een pand direct aan hem moet denken. Omdat hij ook wil dat het enorme kantoorkolos slim, duurzaam en toekomstgericht verbouwd wordt voor steeds meer mensen die alleen wonen.

En voor jou met jouw werk
Als mensen weten wat je doet en voor wie. Dan pas kunnen mensen jou aanbevelen. Helemaal als ze goede ervaringen met je hebben of mooie verhalen over jou horen. Je komt dan mooi in de zon te staan.

Je hokje veranderen
Werkt het niet? Ja, dat kan. Ik zag het laatst nog... Van businesscoach naar podcastexpert. Ik bedoel maar...
Bevalt je hokje je niet dan kun je deze altijd nog veranderen. Wanneer je 2 maanden volhoudt om over een nieuw onderwerp te vertellen dan relateren mensen je aan je nieuwe topic. Dat klinkt als een fijne escape, toch.

Wil je nog een escape?
Vertel iedereen dan over één ding en doe op de achtergrond ook de andere projecten die je leuk vindt. Maar deze vind ik minder krachtig wanneer je aan het water en je energieverdeling denkt.

Ik wens je een mooie focustijd toe.

Hoe denk jij focus? Typ onderaan je reactie.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>